E-papieros – czy wiem w co inwestuję?

Z biegiem czasu wzrasta liczba dzieci i młodzieży palących e-papierosy. Wbrew częstemu przekonaniu młodych ludzi, a czasem też dorosłych, wcale nie są one całkiem bezpieczne i nieuzależniające. Zdarza się, że młodzi ludzie próbują e-papierosów „dla towarzystwa”, „bo taka moda” itd., często nie zdając sobie sprawy z czym to się wiąże. E-papierosy wpływają inaczej na młodych ludzi niż na dorosłych z uwagi na to, że ich organizmy są jeszcze w fazie intensywnego rozwoju, który może być zaburzony przez palenie. Pragnę zwrócić tutaj uwagę na to, że bardzo duża jest rola oraz odpowiedzialność rodziców i innych osób dorosłych w działaniach profilaktycznych. Poniżej umieszczam kilka linków, pod którymi można znaleźć informacje na temat skutków/szkodliwości e-papierosów. Proszę o podzielenie się tymi informacjami z osobami, które palą 🙂

https://www.gov.pl/web/psse-opole/potencjalne-zagrozenia-zwiazane-ze-stosowaniem-elektronicznych-papierosow

https://www.ore.edu.pl/2019/10/zagrozenia-zwiazane-z-e-papierosami-men-i-gis-ostrzegaja/

https://www.zwrotnikraka.pl/elektroniczne-papierosy/

https://apteline.pl/artykuly/e-papierosy-i-ich-wplyw-na-zdrowie-czy-elektroniczne-papierosy-sa-szkodliwe

Skutki zdrowotne stosowania e-papierosów to m.in.:

  • podrażnienie górnych i dolnych dróg oddechowych
  • zapalenie oskrzeli, kaszel, zmiany rozedmowe w płucach
  • indukcja stanu zapalnego w drogach oddechowych
  • zmniejszenie wydajności układu odpornościowego
  • zwiększone ryzyko wystąpienia zapalenia płuc
  • zmiany behawioralne w ośrodkowym układzie nerwowym
  • upośledzenie pamięci
  • skurcze mięśni i drżenie mięśni
  • podrażnienie oczu
  • kontaktowe zapalenie skóry i oparzenia
  • nudności i wymioty
  • podrażnienie błony śluzowej gardła i jamy ustnej

         

Warto też przypomnieć, że na mocy aktualnych przepisów palenie e-papierosów, jak tradycyjnego tytoniu, jest zakazane w miejscach publicznych: przystankach, szkołach czy szpitalach. 

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ochrona-zdrowia-przed-nastepstwami-uzywania-tytoniu-i-wyrobow-16797364/art-5

Zachęcam też do obejrzenia filmiku, do którego odnośnik zamieszczam poniżej.

#STOPFEJKFRIENDS

 

Źródła:
https://expresskaszubski.pl/pl/15_fotorelacje/379_inne/27110_plakaty-uczniow-zsp-sierakowice.html

 

 

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

23 lutego obchodzimy
Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

 

 

Ministerstwo Zdrowia ustanowiło dzień 23 lutego Ogólnopolskim Dniem Walki z Depresją w 2004 roku, aby zwrócić uwagę na temat depresji oraz potrzebę upowszechniania wiedzy w zakresie jej objawów i zachęcanie do podejmowania leczenia.

Depresja jest zaburzeniem nastroju (wg Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11). Charakteryzuje się przede wszystkim długotrwałym obniżeniem nastroju. U dzieci i nastolatków mogą wystąpić również takie objawy jak drażliwość (tzw. dysforia), nasilenie zachowań agresywnych, destrukcyjnych, autodestrukcyjnych (np. samookaleczania) i buntowniczych. U uczniów przejawiających zaburzenia nastroju można również rozpoznać np. zaburzenia zachowania lub nadpobudliwość psychoruchową.

Z uwagi na pogarszającą się kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, istotne jest podnoszenie świadomości społeczeństwa w temacie zdrowia psychicznego, w tym depresji. Poniżej wstawiam więc kilka linków, pod którymi znajdziecie wiele istotnych informacji 🙂

Poniżej mała podpowiedź odnośnie tego co mówić, a czego nie w kontakcie z osobą chorą na depresję: 

Pozdrawiam, Anna Orzechowska

psycholog szkolny

Źródła:

https://www.ore.edu.pl/2022/02/23-lutego-2022-ogolnopolski-dzien-walki-z-depresja/

https://wyleczdepresje.pl/

 

Wystąpienia publiczne – jak sobie z nimi radzić?

          źródło: https://www.wiktortokarski.pl/

Dzień dobry!

W tym semestrze organizuję dla uczniów naszej szkoły warsztaty z wystąpień publicznych – ćwiczenia i trochę teorii. Udział w warsztatach będzie bezpłatny i może Wam pomóc nie tylko podczas matur czy wypowiedzi na forum klasy, ale również w codziennym życiu. W trakcie zajęć będziemy pracowali między innymi nad opanowaniem stresu, pokonywaniem własnej nieśmiałości, wzmacnianiem pewności siebie, znaczeniem odpowiedniego stroju itd.. Czas trwania: 5 spotkań po ok. 1-1,5 h. Termin będzie ustalony dopiero po Waszych zgłoszeniach – muszę go dostosować do Waszego i mojego planu oraz wolnej sali. Nastawcie się więc raczej na godziny popołudniowe. Zgłaszać można się przez e-dziennik do 5 lutego 2023 roku. Zachęcam do udziału i pozdrawiam.

Anna Orzechowska
psycholog szkolny

Mediacje w sprawach nieletnich i zmiany w podejściu do nieletniego na gruncie ustawy o wychowaniu i resocjalizacji nieletnich

12 grudnia 2022 miałyśmy okazję wziąć udział w szkoleniu pt.: Mediacje w sprawach nieletnich i zmiany w podejściu do nieletniego na gruncie ustawy o wychowaniu i resocjalizacji nieletnich, które na zaproszenie Fundacji DOBROstka przeprowadziła Pani Dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielił się z nami również Prezes Fundacji DOBROstka Dr Grzegorz Głupczyk.

Celem szkolenia było zwrócenie uwagi na zmiany w przepisach związanych z wejściem w życie nowej ustawy dot. nieletnich, a także popularyzacja alternatywnych metod rozwiązywania konfliktów w środowisku edukacyjnym i pomocowym.

Dziękujemy organizatorom oraz prowadzącym za ten owocny czas.

„Dobrze, że jesteś”

„Dobrze, że jesteś”

Kampania społeczna na rzecz profilaktyki zachorowań na depresję.

Co dwudziesta osoba na świecie cierpi na depresję, a to oznacza, że prawdopodobnie znasz kogoś, kto zmaga lub zmagał się z tą chorobą. Kampania „Dobrze, że jesteś” pomoże ci znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania: jak rozpoznać depresję, jak jej uniknąć i jak nieść pomoc osobom cierpiących na tę chorobę. 

Zachęcam do zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na stronie internetowej kampanii „Dobrze, że jesteś”. Znajduje się tam wiele cennych informacji związanych z depresją (zarówno dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych). W zakładkach można znaleźć między innymi poradniki, podcasty, webinary. Zawarte na stronie treści przeznaczone są dla młodzieży, rodziców i nauczycieli oraz innych zainteresowanych.

https://dobrzezejestes.org/

Pozdrawiam, Anna Orzechowska
psycholog szkolny

 

Stop obojętności! #reaguj

Zapraszam do udziału w konkursie 🙂

Śląski Urząd Wojewódzki zaprasza Uczniów klas V-VIII  szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa śląskiego do udziału w konkursie plastycznym na najlepszy plakat pod hasłem „Stop obojętności! #reaguj”.

Celem konkursu jest zwrócenie uwagi społeczności szkolnej na konieczność walki z obojętnością, wzmacnianie postaw empatycznych, pomoc w integracji i nawiązywaniu przyjaznych kontaktów z rówieśnikami. Ma on na celu także poszerzenie wiedzy o zjawisku handlu ludźmi, szczególnie w kontekście masowej fali migracyjnej.

Udział w Konkursie jest bezpłatny i dobrowolny. Do udziału mogą być zgłoszone prace wykonane w dowolnej technice plastycznej (np. ołówek, kredka, farby plakatowe, akwarela, tempera, pastele, olejne, collage) oraz technice komputerowej. Prace powinny być wykonane na papierze typu brystol lub blok techniczny. Preferowany format prac to A3. Prace muszą być dokładnie opisane na odwrocie: imię i nazwisko ucznia, klasa. Jeden uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę.

Prace konkursowe można składać do 14 grudnia 2022 roku w gabinecie psychologa/pedagoga (nr 21) Do pracy należy dołączyć oświadczenie podpisane przez przedstawiciela ustawowego uczestnika do 18. roku życia lub przez pełnoletniego uczestnika oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych, które wraz z Regulaminem konkursu znajdują się do pobrania poniżej.

W razie pytań służę pomocą 🙂

Ania Orzechowska
psycholog szkolny

Regulamin Konkursu Stop obojętności! #reaguj

oświadczenie rodzica – III edycja

zgoda – III edycja

https://www.katowice.uw.gov.pl/aktualnosci/stop-obojetnosci-reaguj

Projekt MŁODE GŁOWY

Nasza szkoła przystąpiła do programu „Szkoła odpowiedzialna cyfrowo” realizowanego przez fundację „Dbam o mój zasięg”. W ramach programu fundacja proponuje nam konferencje, webinary itp., a także udział naszej młodzieży w badaniach. We współpracy z fundacją Martyny Wojciechowskiej UNAWEZA zostaną przeprowadzone badania diagnostyczne dot. poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodzieży. Ankieta zostanie przeprowadzona online, ale w przypadku uczniów niepełnoletnich na udział w niej muszą wyrazić zgodę rodzice.
W związku z powyższym przekazuję Państwu informacje dot. programu, aby Państwo byli świadomi na jakie badania podpisują zgodę.

http://www.dbamomojzasieg.pl/

https://mlodeglowy.we3studio.pl/

MŁODE GŁOWY_List Do UCZNIÓW

MŁODE GŁOWY_List Do Rodziców i wzór zgody

Udział w badaniach został rekomendowany przez rybnicki Wydział Edukacji.

W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do kontaktu.

Anna Orzechowska i Katarzyna Grzybek
psycholog i pedagog szkolny