Akademia świadomego ekonomisty – projekt bzwbk
Warsztaty astronomiczne w Astrolab
W ramach projektu: „ Akademia Świadomego Ekonomisty” młodzież wzięła udział w zajęciach w „Astrolabie” w Czernicy, które poprowadzili Michał Witek i Dawid Barteczko. Znany w regionie duet astronomów pasjonatów, działający jako Astrohunters. W stworzonym przez siebie obiekcie znajduje się: siedziba obserwatorów nieba, połączoną m.in. z symulatorem wahadłowca kosmicznego, stacją bolidową i meteorologiczną. Jest to miejsce spotkania człowieka z Wszechświatem . Na suficie, dzięki technologii światłowodowej, odwzorowano 28 gwiazdozbiorów, które można zobaczyć na niebie nad Czernicą. Projekt powstaje w ramach programu Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz przy współpracy z Ośrodkiem Kultury Zameczek w Czernicy.
Autoprezentacja
W ramach projektu: Akademia Świadomego Ekonomisty młodzież spotkała się z panią dr Urszulą Marcinkowską. Tematem zajęć była: Autoprezentacja. Autoprezentacja to temat bliski każdemu. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, ile uwagi i energii każdego dnia poświęcamy, aby była ona skuteczna i efektywna. Co trzeba zrobić, żeby dobrze się zaprezentować? Ile czasu trzeba poświęcić, by wypaść dobrze wśród znajomych, współpracowników czy wykładowców? Co może wspomóc nasz autoprezentacyjny sukces? Na te i inne pytania pani Urszula Marcinkowska odpowiadała młodym ludziom podczas warsztatów. Autoprezentacja nazywana jest „procesem, poprzez który staramy się sterować odbiorem naszego wizerunku przez innych” Sukces życiowy człowieka w ogromnym stopniu zależy bowiem od tego, jak postrzegają i oceniają go inni. Autoprezentację (w tym także zawodową) można określić również jako proces kontrolowania przez jednostkę sposobu, w jaki jest postrzegana przez otoczenie. Jednakże, aby człowiek mógł odpowiednio się zaprezentować, musi wiedzieć jak widzą go inni – jest to pierwszy krok do przygotowania właściwego wizerunku własnej osoby.
Projekt: Akademia Świadomego Ekonomisty w naszej szkole!
Fundacja Banku Zachodniego WBK jest partnerem dla instytucji wychowawczych i organizacji młodzieżowych, które skupiają ambitnych, twórczych i odpowiedzialnych młodych ludzi wokół inicjatyw edukacyjnych, obywatelskich i społecznych. Program Bank Ambitnej Młodzieży (BAM) ma na celu uświadomienie młodym ludziom, że od wykształcenia, inicjatywy, aktywności i działalności społecznej zależy nie tylko ich własna przyszłość, ale także przyszłość lokalnego środowiska, narodu i państwa polskiego. Program uczy określania potrzeb lokalnych społeczności, definiowania celów, tworzenia wspólnot zadaniowych, rozwiązywania problemów i realizowania zadań na poziomie lokalnym przez młodych ludzi kształtujących swoje postawy społeczne. W programie grantowym “Bank Ambitnej Młodzieży” otrzymano 239 wniosków. Z nadesłanych projektów wybrano czterdzieści jeden, dotyczących ekonomii, które zostały nagrodzone grantem w tym nasz: Akademia Świadomego Ekonomisty. W związku z trwającymi zmianami w gospodarce regionu – zmniejszaniu się roli dużych przedsiębiorstw (restrukturyzacja górnictwa) na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw chcemy pobudzić aktywność młodych i przekonać ich, że w przyszłości również mogą być przedsiębiorcami. W związku z tym będziemy propagować i upowszechniać idee i mechanizmy ekonomii w tym ekonomii społecznej wśród młodych ludzi oraz kształtować wśród uczniów przyszłych liderów i animatorów środowisk lokalnych. W ramach projektu uczniowie wzięli udział w zajęciach: „Jak pasję przekuć w zawód”, które poprowadzili Dawid Barteczko i Michał Witek – przedstawiciele podmiotu ekonomii społecznej „Asrolab”. Podczas interaktywnej lekcji opowiedzieli uczniom jak na ich przykładzie od hobby po pasję powstał pomysł na biznes. Panowie stworzyli obserwatorium astronomiczne, które odwiedzają uczniowie, przedszkolaki i wiele innych osób. Obserwatorium zbudowali sami, a na projekt poświęcili 8874 godziny pracy. Do tej pory przez blisko trzy lata odwiedzili ponad 30000 osób, którym opowiedzieli o Wszechświecie. Już w kwietniu czeka nas wycieczka do ich siedziby w Czernicy!
Główny cel projektu
W związku z trwającymi zmianami w gospodarce regionu – zmniejszaniu się roli dużych przedsiębiorstw na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw chcemy pobudzić aktywność młodych i przekonać ich, że w przyszłości również mogą być przedsiębiorcami. Będziemy upowszechniać idee i mechanizmy ekonomii społecznej wśród młodych ludzi oraz kształtować przyszłych liderów i animatorów środowisk lokalnych.
Uzasadnienie
W ZSME jest 661 uczniów. 25,5 % uczniów pochodzi z terenów wiejskich. Chcemy, by młodzież posiadła wiedzę ekonomiczną w zakresie wykraczającym poza standardowe treści. Przyczyni się to do mniejszego bezrobocia i elastyczności na rynku pracy. Nastąpi integracja organizacji pozarządowych i ZSME.
Projekt przyniesie korzyści w postaci wykształconych animatorów i liderów w społecznościach lokalnych.
Streszczenie projektu (beneficjenci, cel, sposób realizacji i korzyści z projektu)
Beneficjentami będą uczniowie ZSME z klas drugich i trzecich.
Cel:
- uświadomienia potencjału, który drzemie w nich,
- podejmowanie odpowiednich decyzji finansowych,
- inspiracja do działania na rzecz własnego rozwoju,
- podniesienie kompetencji osobistych,
- wykorzystanie kreatywności i podniesienie świadomości ekonomicznej
Sposób realizacji:
- zajęcia warsztatowe,
- wykłady,
- spotkania z ludźmi sukcesu – dzielenie się dobrymi praktykami,
- wyjazd do Warszawy – zajęcia w NBP oraz GPW,
- wizyty studyjne w stowarzyszeniach i podmiotach ekonomii społecznej,
- praca w zespole – wykonanie prezentacji, komiksu.
Korzyści:
- Uczeń potrafi się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej,
- Uczeń nabył kompetencji miękkich,
- Uczeń posiada świadomość ekonomiczną,
- Wdrożenie idei oraz mechanizmów przedsiębiorczości społecznej,
- Wypracowanie postaw przedsiębiorczych, twórczego kreatywnego myślenia na rzecz środowiska lokalnego,
- Uczeń analizuje ryzyko związane z podjęciem działalności.
Do kogo jest adresowany projekt? (beneficjenci projektu)
Beneficjentami projektu są uczniowie Zespołu Szkół Mechaniczno – Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Rybniku z klas drugich i trzecich. Uczniowie pochodzą z rodzin pracujących w pobliskich kopalniach węgla kamiennego lub przedsiębiorstwach około górniczych. Nasi uczniowie wywodzą się z terenów miejskich i wiejskich. Wielu z nich chętni są do udziału w różnych przedsięwzięciach jednak zauważamy, że potrzebują impulsu, by zaangażować się w nowe zadania. Zauważamy też takich, którzy są mało aktywni i potrzeba, by bardziej pracowali na rzecz własnego rozwoju. W indywidualnych rozmowach z uczniami zauważa się brak samodzielności w podejmowaniu zadań, działaniach na rzecz społeczności lokalnej. Młodzież ta potrzebuje wskazówek, w jaki sposób funkcjonować i zaistnieć na współczesnym rynku pracy, ponieważ rodzice nie są w stanie wesprzeć swoje dzieci w tym zakresie. Widoczne są także problemy finansowe rodzin naszych uczniów na skutek podejmowania nieprzemyślanych i ryzykownych działań finansowych – np. zadłużenia.
Opis projektu
- Zajęcia warsztatowe:
Autoprezentacja – komunikacja, kompetencje osobiste, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jak pisać CV, komunikacja niewerbalna w nawiązywaniu kontaktu.
Prowadząca dr n. hum. Urszula Marcinkowska
Czas: 5×45 min
- Ekonomia społeczna się opłaca!
Partnerskie inicjatywy lokalne – rodzaje działań i metody ich realizacji na podstawie analizy dobrych praktyk. Strategiczno – prawny kontekst funkcjonowania ekonomii społecznej.
Prowadząca Anna Pomykoł – SIS CRIS w Rybniku.
Czas: 3×45 min
- Tworzenie budżetu:
Przedstawienie w formie przykładów jak zaplanować własny budżet.
Wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do monitorowania finansów.
Tworzenie tzw. poduszki bezpieczeństwa.
Prowadzący Bartosz Ostrowski
Czas: 2x45min
- Cyberbezpieczeństwo:
Zagrożenia, ataki dotyczące naszych finansów.
Jak je rozpoznać, jak się przed nimi ustrzec i jak zareagować w przypadku ataku.
Prowadzący Bartosz Ostrowski
Czas: 2x45min
- Świadomy konsument:
Rodzaje zabiegów wykorzystywanych przez nowoczesny marketing.
Jak dzisiejszy świat tworzy w nas wyimaginowane potrzeby.
Prowadzący Bartosz Ostrowski
Czas: 2x45min
- Jak pasję przekuć w zawód:
Zajęcia z przedstawicielami podmiotu ekonomii społecznej „Asrolab”. Podczas interaktywnej lekcji opowiedzą uczniom jak na ich przykładzie od hobby po pasję stworzył się pomysł na biznes.
Zajęcia poprowadzą: Dawid Barteczko i Michał Witek.
Czas: 2x 45 minut
- Wycieczka do Astrohunters w Czernicy.
W ramach wycieczki zostaną przeprowadzone Wykłady Astronomiczne
Młodzież zobaczy jak funkcjonuje podmiot Ekonomii Społecznej w praktyce.
- Wycieczka do Warszawy:
GPW – uczniowie dowiedzą się, jak funkcjonuje giełda, jaka jest struktura i jakie spółki są notowane na parkiecie. Uczniowie wezmą udział w lekcji edukacyjnej.
Centrum Pieniądza NBP – przybliżenie zagadnień związanych z rozwojem ekonomii, funkcjami pieniądza na przestrzeni dziejów, ewolucją systemu bankowego i bankowości centralnej. Udział młodzieży w lekcji edukacyjnej.